Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 21 december 2015

Mara

Op Ravelry vind ik soms zulke mooie patronen die geschikt zijn voor elk soort garen. Deze omslagdoek Mara heb ik al heel lang in mijn favorieten gezet:





Een eenvoudig patroon, maar wat een effect! De basis is een patroon in ribbelsteek met een gaatjes-meerdering in het midden en aan de randen. Je begint te breien bij de nek en meerdert tot je het groot genoeg vindt (of je wol op is!). Vanwege het grote aantal steken moet je wel op een rondbreinaald breien. Je kunt het complete gratis patroon downloaden via Ravelry. Het patroon is in het Engels, maar met een paar vertalingen van de steken kom je er echt wel uit!
Overigens is de basis van deze sjaal ook te vinden op een patroon van Wolhalla (Nederlands).

Bijzonder is de rand: na de ribbels ga je over op 1 steek recht, 1 steek averecht, na 6 naalden meerder je elke steek en brei je verder in 2 recht, 2 averecht. Deze laatste rand verbruikt uiteraard veel wol, omdat je elke steek hebt gemeerderd. Het valt hierdoor prachtig soepel en trekt niet.


In maart was ik al bezig met dit patroon, maar dan van Noro Tokonatsu. Een prachtig gemêleerd tweed-achtig garen, van 40% katoen, 30% zijde, 30% viscose. Dat is een feestje om mee te breien! Ik breide met nld 5mm.


Ik varieerde een heel klein beetje met dit patroon. In plaats van ribbels breide ik in tricotsteek (hoofdkleur), omdat ik het garen mooie vond uitkomen. Na 20 naalden in de hoofdkleur breide ik een ribbel in groen, 2 naalden tricot steek in hoofdkleur, daarna weer in ribbel in roze. Uiteraard kun je hiermee eindeloos veel variaties bedenken. Ik had uiteindelijk 5 brede banen in de hoofdkleur en 4 x 2 streepjes toen ik met de rand begon.


Bij de roze rand volgde ik in het midden niet meer de meerdering met de gaatjes, maar breide dit door in 2 steken recht, 2 steken averecht. Bij de zijkanten meerderde ik nog weg gewoon zoals het patroon het beschrijft.


Het garen is heerlijk om te dragen, zacht en soepel en prikt absoluut niet (kan natuurlijk niet met katoen, viscose en zijde!) op een bol van 50 gram zit 125 meter en kost € 8,75
Trek niet te hard aan het garen, want dan breekt het.


De bolletjes Tokonatsu zijn nog op voorraad:


Dit patroon is geschreven voor nld 4,5 mm (prachtig ook voor de Rowan Pure Wool Worsted uit onze winkel), maar eigenlijk kun je elk garen nemen wat je wilt. Je kunt oneindig doorbreien :-)
Ik zou wel voor een mooie kwaliteit kiezen, het patroon vraagt erom!
Op Ravelry kun je prachtige varianten zien, klik hier.



Natuurlijk: unicat kan ook :-)




2 opmerkingen:

  1. Hij is schitterend Jeanet! Vooral de rand eraan vind ik prachtig, dat maakt hem heel elegant. En doet hij je ook niet een heeeel klein beetje aan een avonddoekje denken ;o)??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi Jeannet, wat laat je toch altijd weer mooie dingen zien, ik denk wel eens, waar haal je de tijd vandaan..........geweldig! Ik wens je fijne dag en en een inspirerend 2016!!

    BeantwoordenVerwijderen