Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 28 september 2014

Truien bij de Vleet - De opening

Die kriebels van gisteren waren nergens voor nodig. Wat hadden we gisteren een heerlijke dag en een prachtige opening van de expositie Truien bij de Vleet. Na een donkere mistige morgen brak de zon stralend door en alles verliep op rolletjes!


Nog een laatste check of alle informatie wel klopt.... :-)


De genodigden druppelden binnen, en genoten in de zon van een kopje koffie en een heerlijke Zeeuwse bolus. Er werd druk genetwerkt, gekletst en oude bekenden ontmoet. (Zo kwam ik na 15 jaar een oud-collega tegen uit de wijkverpleging)




Het was écht druk! Alle genodigden (en meer) waren gekomen, sommigen van heel ver. Het officiële gedeelte begon, en we werden ook nog in het zonnetje gezet.


Anja en Stefanie vertelden in het kort over hun lange speurtocht naar de Zeeuwse truien. Het monnikenwerk van het onderzoek, het uitpluizen van geboorteregisters, op de knieën zoeken op vlierinkjes van musea snuffelend in oude fotoboeken.


De openingshandeling werd verricht door Gedeputeerde Kees van Beveren en de Arnemuidse Miranda Slabber (voormalig Miss Nederland), die samen een gordiaanse knoop ontwarden waar de sleutel in was verstopt.


En toen was het tijd voor het publiek om de expositie te bekijken, nooit geweten dat er zó veel mensen in de Zaagloods konden. Overigens werd ook de andere loods druk bezocht, want daar worden de oude schepen gerestaureerd, wat het mannelijke deel van de bezoekers ook erg kon bekoren.



De nieuw gebreide truien hangen tussen de oude gereedschappen waar vroeger de hoogaarsen mee werden gebouwd, een perfecte combinatie. Overigens hangen nog 2 informatiepanelen èn truien in etalages in de winkelstraat, dus het is zeker de  moeite waard om na een bezoek aan de Werf nog even door te lopen naar de Langstraat.


In de loods ligt een gastenboek, en daar stonden gisteren al hele leuke, lieve reacties in.


Aan alles komt een eind, na een geslaagde middag kon de deur weer dicht, de touwen en de bloemen mee naar huis. 


En nogmaals: bij deze zijn jullie allemaal van harte uitgenodigd om de expositie te komen bekijken. 

Elke dinsdag t/m zaterdag (30 september t/m 1 november) van 13.00 - 17.00 uur
Zuidwal 63
4341 CH  Arnemuiden

15 opmerkingen:

  1. Die bovenste foto is het leukste!
    Leuk om te lezen dat het allemaal zo goed is verlopen, hartstikke goed joh. Echt heel leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk om te lezen, jullie hebben een berg werk verzet. Ik zit ook op "breiclub De Waker" (Facebook) in Maassluis en wij hebben ook een expositie gehad van de visserstruien, in Maassluis is het gekoppeld aan het 400 jaar bestaan. Aanstaand weekend is er de jaarlijks terugkerende Furiade (genoemd naar de Furie) en daar staat de breiclub ook met een stand, zo leuk om die geschiedenis te doen herleven. Veel succes met de expositie en wie weet komt er nog bezoek uit Maassluis, groetjes Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk verslag van een prachtige dag. Zo ben ik er toch een beetje bij.
    Visserstruien zijn helemaal hot. Ik ga voor mijzelf een vest breien van één van de twee Harlinger truien uit het boek van Stella Ruhe. Ben bezig met een proeflapje van Shetlandwol. Er liggen nog heel wat bollen/knotten in blauwe, paarse, donker en lichterlila en roseachtige kleuren. Meer dan genoeg; dan heeft die partij ook weer een bestemming. Leuk om zo zelf uit te rekenen hoeveel steken en zo.
    Een groet vanuit Friesland van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thank you so much for these joyous and fascinating impressions!
    It looks like a really fresh and vivid presentation of old history.
    Sunny greetings, Siret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geweldig dat het zo'n geslaagde dag was!! En dat het druk was heb ik gezien; er stonden me toch een hoop auto's geparkeerd :-). Komende zaterdag kan ik zelf een kijkje nemen in de zaagloods. Heb er enorm zin in (en in de workshop)!!
    Liefs, Nelleke
    (Wat staat Stefanie leuk op de foto zeg !!!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, en ik was me daar toch ineens een partij zenuwachtig, Nelleke ;))
      Maar het is gelukkig allemaal goed gegaan!

      Verwijderen
  6. Gefeliciteerd met de opening van een prachtige expositie! Ik wens jullie heel veel leuke bezoekers toe!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige opening was het van een prachtig initiatief! Ik maakte reeds reklame op mijn blog ervoor. Helaas moet ik nu schrijven dat ik niet weet of we kunnen langskomen. Er werd bij mijn man bij een scanonderzoek iets ontdekt wat verder onderzocht moet worden en er niet zo goed uitziet. Ik schreef erover op mijn blog. Succes nog!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verslag van de opening en wat een stralende zon erbij! Deze tentoonstelling gaat vast heel veel bezoekers trekken. Het ziet er allemaal zo mooi uit.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet het er leuk uit, en wat een geluk met het weer gisteren!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ziet er superleuk uit, en volgens mij is het nu al een groot succces.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig geslaagde opening! Ik kom woensdag kijken....
    Fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk! Ik ben weer in de buurt deze week, dus ik kom langs!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Over mooie foto's gesproken Jeanet, op fb zag ik een paar heeele mooie van jou!! Ééntje met Miriam samen en 1 waar ze achter je staat. Bij Mojca Kuipers. Daar kon ik geen reactie achterlaten, dus bij deze dan :-).

    BeantwoordenVerwijderen