Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 1 maart 2014

Lezing

Vanmiddag was ik weer even "de hort op", naar de lezing van Stella Ruhe in het Zeeuws museum.
Het was erg leuk om te zien dat de Arnemuidse truien al klaar stonden in de museumwinkel, prachtig gepresenteerd!


Na een tijdje was de eerste lezing afgelopen en het liep al snel vol met enthousiaste mensen die bij de eerste lezing aanwezig waren geweest. De boeken over de visserstruien gingen als zoete broodjes over de toonbank en Stella was aanwezig om desgewenst de truien te signeren. De tweede lezing kon ik zelf ook bijwonen. Ik heb het hele boek van de eerste tot de laatste bladzijde gelezen, maar toch hoorde ik weer zo veel nieuwe dingen. Stella Ruhe is een goede vertelster en ze verhaalde over de zoektocht naar de verschillende truien en de moeilijkheden die zij was tegengekomen, én dat elk gevonden antwoord vaak al weer twee nieuwe vragen opleverde. Dit herkende ik meteen als een van de dingen die Anja en Lupineke vertellen op hun blog over de Zeeuwse Visserstruien.

Ik had wat gebreide Zeeuwse truien meegenomen en deze konden, naast een heleboel proeflapjes van verschillende wolsoorten die Stella had meegenomen, even bekeken worden na de lezing. Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om een keer een lezing bij te wonen, moet je dat zeker doen!


Om de vandaag maar in stijl te blijven had ik het roze damesvest aangetrokken, dat we hebben gemaakt in het Arnemuidse motief. Wat ben ik daar veel over aangesproken! Natuurlijk is het leuk om de truien te breien in de originele kleuren (er was vroeger ook niet meer voorhanden dan ongeverfde wol, of grijs, blauw of zwart...). Maar er is natuurlijk niets mis mee om te motieven te gebruiken voor een vest-in-fuchsiaroze! Dit breipakket is verkrijgbaar via Tikkeltje Zeeuws, in verschillende kleuren, maten en materialen. En natuurlijk in de winkel! (er waren nog verschillende bezoekers uit Zeeland die niet wisten dat we al bijna 16 jaar een handwerkwinkel in Arnemuiden hebben)



Het was een leuke middag, veel mensen gesproken, nog eventjes na afloop de tentoonstelling "Bescherm mij" bekeken en nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een tijdje de wandtapijten te bekijken (Als je nog nooit in het Zeeuws Museum bent geweest zijn alleen die tapijten al een hele goede reden om dat toch eens te doen!!)



(Zeeuws Museum, bedankt voor de uitnodiging!)




2 opmerkingen:

  1. Fijn dat het zo'n goeie dag was Jeanet!
    Wij hadden een ander feestje... ;)!! Ben benieuwd naar de info over die Stella had over de Zeeuwse truien. Fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie je wel, ik had het gezegd dat je succes zou hebben, fijn voor je! En het zeeuwse breiwerk is weer gepromoot!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen