Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 19 februari 2014

Wool-eater deken

Al een hele tijd zijn een paar enthousiaste klanten bezig met een "wool-eater" (Bavarian Crochet, of Beiers Haken). Met regelmaat worden bolletjes bijgekocht, want dit patroon eet werkelijk wol. Vandaag nam Nathalie haar deken (die bijna af is) mee, ik mocht foto's nemen:


Deze deken bestaat uit 4 kleuren, en is gehaakt met Rapido Fine. Een fijnere variant acryl, met heel veel meter op een bolletje (210 m/50 gram). Er is gehaakt met naald 4½, maar toch voelt de deken niet los. Dat komt omdat het patroon vrij vol zit met stokjes (lijkt een beetje op het Catharina-wheel uit de CAL-deken!)


Nathalie houdt samen met Corinne en Kyliana een blog bij CriCraCrochet, waar je nog meer mooie wool-eaters kunt vinden.

Eerst even in onze winkel bolletjes op kleur leggen en dan...:


of deze!!


Gaaf he? Die overlopende kleuren! Deze twee dekens zijn gemaakt met Bravo/Rapido, wat net een slagje dikker is dan de Rapido Fine.

Ik blogde al eens eerder over deze steek, klik hier (met nog meer foto's van voorbeelden.

Op Ravelry vind je nog meer voorbeelden en de link naar het patroon.


Vind je deze steek mooi, wil je ook een deken maken, maar niet met de hele deken op je schoot zitten? Dan is dit ook een idee!


Je kunt de uitgebreide instructies vinden bij Sarah London, en hier een you tube filmpje


Bij Joke van Lindevrouwsweb vind je een Nederlandse vertaling.

6 opmerkingen:

  1. Dat ziet er mooi uit! Had er nog nooit van gehoord eigenlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, vallen jouw 2 blogs bij mij mooi samen. 1 van mijn proeflapjes is van de wooleater ;-))). Mooie steek met hier wel heel mooie resultaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, deze is echt mooi!! Toevallig had ik er een kussen van gemaakt (was afgelopen zaterdag af en heb ik vol trot gepresenteerd op mijn blog) en tijdens het haken van dat kussen dacht ik nog: dit zou ook heel mooi zijn voor een kleed...... En zie hier, jij presenteert er zo weer wat!!
    O, soms benijd ik je: de hele dag tussen van dat heerlijke spul van wolletjes en mooie patroontjes te zijn.... en dan vooral INSPIRATIE op te doen, hetzij van internet, hetzij van klanten, hetzij van jezelf!! Maar...... ik kan ook begrijpen dat je soms je hoofd wel eens ter ruste wil leggen op een mooi gemaakt kussen.....
    En dan ook altijd nog bloggen!!
    Ik bewonder je!!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sometimes, a wool eater has THE most spectacular result, like these gorgeous blankets! Thanks for sharing.
    Sheila
    http://sheilazachariae.blogspot.com/2014/02/knit-socks-on-straight-needles-and.html

    Soms, heeft een woleter het meest spectaculaire resultaat, zoals deze schitterende dekens! Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. paar jaar terug deze wooleater gemaakt, want was toen het van het.. in felle kleurtjes en ligt al meer dan een jaar op mijn zetel en ben nog altijd fier erop :-)
    http://handwerkhuisje.blogspot.be/2012/10/wooleater-blanket_6965.html

    BeantwoordenVerwijderen