Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 3 februari 2014

Op leeftijd.......

Even voor de duidelijkheid: ik vóel me piepjong. Ik kom voor mijn gevoel nét kijken op het levenspad, ik weet nog steeds niet wat ik wil worden later, en denk dat ik net uit de schoolbanken kom.
Maar.....
...de laatste tijd wordt ik er nogal eens mee geconfronteerd dat ik weliswaar jong, maar niet piepjong meer ben. Toen we vorige week foto's aan het bekijken waren van 16 jaar geleden (toen mijn eerste geboren werd), meldde zoonlief Daniël dat eigenlijk niemand heel veel ouder was geworden, behalve ik!! Nou ja! Da's niet best voor een vrolijke kijk op mezelf.

Uiterlijk is niet zo heel belangrijk voor me, althans dat van anderen. Dat uiterlijk van mezelf maakt me al jaren onzeker. Zolang ik niet in de spiegel kijk (en ik niemand foto's van vroeger laat zien) gaat het best. Maar af en toe moet ik wel eens een nieuwe broek en de aanblik van mezelf in een te klein pashokje, met schraal TL-licht en een niets verhullende spiegel houdt me tegen tot het echt niet anders kan. Sta je daar met blote-benen-in-sokken-zonder-schoenen te wurmen in een broek.Vrolijk word ik er niet van, en ook niet van die broek die niet genaaid is voor mijn Hollandse heupen. Ook niet van die dame die buiten het gordijntje vraag of het past. Mijn hoofd met vaal-bleke wintertint verandert in no time in een krotenrood exemplaar, inclusief onderkin. Word ik ook niet mooier van....

Mijn kinderen zijn van een generatie die denkt dat je grijs wordt geboren. Of niet. Want het langzaam verkleuren van haardossen naar een nietszeggende peper-en-zout-kleur zien ze nauwelijks gebeuren, behalve bij mij. Manlief had al grijze lokken toen ik 'm leerde kennen en is van het zeldzame type dat steeds mooier wordt (oke, misschien mijn roze bril). En verder wordt er gekleurd, geverfd, getint of kaal geschoren bij de mannen (verhult ook heel veel!). Jaren geleden ben ik er mee gestopt, maar de twijfel slaat toe.....wat ooit rood was leek eerst rossig-blond. Maar nu niet meer. Gewoon grijs. Dus oud?

Kraaienpootjes (van het lachen), onderkin, hangende oogleden, één oor dat het niet meer doet, die kilo's die er niet af willen, haren op plaatsen waarvan je nooit had gedacht dat het kon....

En dan de bril.... vanmiddag moest het er van komen. De armen werden steeds vaker verlengd om iets te kunnen lezen, en volgens mij werden de etiketjes op de bollen wol steeds kleiner afgedrukt. Na een jaar in de ontkenningsfase te hebben gezeten, had ik eindelijk een afspraak gemaakt voor een oogmeting. (een proefbrilletje van de HEMA had me overtuigd). De opticien was beslist - na je 45e kwam het vanzelf: een leesbril. Het viel echt nog wel mee, maar het zoú zo handig zijn.

Dus begrijp je...
... die leesbril komt er. En de rest zal ik ook nog wel onder ogen kunnen zien. Gewoon niet te veel in de spiegel kijken. En geen foto's van vroeger bekijken.

Ik geloof dat ik maar een brillenhoesje ga haken:

Granny Square Sunglasses case pattern in French with diagrams. Pattern here http://storage.canalblog.com/30/42/591221/62146220.pdf

Van dit Franse blog

Hier de link naar het patroon (PDF), in het Frans maar heel duidelijk!




31 opmerkingen:

  1. Sorry hoor maar ik moest ook wel een beetje lachen.
    Vooral van die etiketjes waar ze zo op bezuinigen tegenwoordig.
    En inderdaad zelf voel ik me vaak nog in de bloei van mijn leven,
    Weliswaar iets minder flitsend als 20 jaar geleden maar toch...

    Maar mijn kids zien mij als al behoorlijk middelbaar ;)
    Het levert wel een leuk brillenhoesje op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk brillenhoesje! groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, heel herkenbaar, alleen de bril heb ik echt nog niet nodig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, Jeanet, hoe herkenbaar dit verhaal! Je staat altijd stralend op foto's en kinderen (in die leeftijd) hebben nu eenmaal altijd iets op hun ouders aan te merken. Niets van aantrekken, je bent gewoon een mooie vrouw. Wel eentje die nu ook een dagje ouder wordt. Tja, hebben of krijgen we allemaal. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe herkenbaar dit verhaal! In het echt zal het best nog wel meevallen denk ik zo.
    Die bril...daar moet ik ook nog steeds op af....maar ja....Het hoesje is in elk geval wel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach meis, gewoon lekker door gaan met ademhalen want bij die leesbril komt er uiteindelijk ook nog wel een loeplamp (voor het borduren) bij als je over de 70 bent zoals ik ......

    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach joh, ik heb ook een bril en ben net 26! ;) Zijn best leuke modelletjes te krijgen tegenwoordig.
    Enne, wees wie je bent! Er zijn al genoeg anderen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O, wat schrijf je leuk!!! Ik denk dat het allemaal best meevalt hoor, ik zie je binnenkort eens in het echt ,dus ben benieuwd. (maar ik snap het helemaal, ik word ook al heel snel 41 en ik weet ook nog niet helemaal wat ik ervan vind...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grinnik, deze week word ik zelf 42. Ik heb een bril voor veraf, maar voor dichtbij zet ik hem steeds vaker af en dan hetgeen ik lezen moet lekker dichtbij...Och, hoort erbij, niks mis mee, ben allang blij dat ik 42 mag worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig zijn we veel meer dan alleen ons uiterlijk!! Laat je niet van de wijs brengen; 'perfecte' mensen zijn hardstikke saai! En zo'n brillenhoesje is wel weer heel hip...;)

    groetjes,

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeanet, aunque la traduccuín no es tan exacta creo que es un porta lentes, de cualquier manera es "precioso", muy lindo con los grannys. Un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha ,volgens mij zie je het allemaal nog wel door een roze bril.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh oh, wat een negatief zelfbeeld. Maar wel herkenbaar hoor. Ik ben ook nog geen 45 maar merk en zie ook van alles aan mezelf. En kijk dan naar anderen of die ook al van de ouderdomsverschijnselen hebben. En die leesbril, die heb ik ook al even, maar dan ingebouwd in mijn gewone bril. En inmiddels zelfs een loeplamp aangeschafd voor het fijne werk. Maar we moeten dankbaar zijn dat we nog gezond zijn en dat we er nog zijn. En ouder worden mag toch gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha herkenbaar...vooral op je sokken in een pashokje...ik haaaaat dat..enne...ik heb sinds twee jaar leesgedeelte in m'n bril. Gelukkig zijn dat niet mee van die aparte glaasjes erin... En ooook in m'n zonnebril. Ik vertel het niet graag aan anderen....maar ben er wel heeel blij mee!
    P.s. En ik ben 48 maar voel me jaaaaaaaaaaaaaren jonger! En mijn dochters: keihard en genadeloos😳😉😝

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach Jeanet toch :-))). Niemand kijkt zo kritisch als jijzelf. Jij hebt zo'n mooie vrolijke uitstraling! Dat valt op bij jou. Je heupbreedte helemaal niet.
    Die bril maakt alleen maar je leven gemakkelijker. Maar ik denk ook wel dat r bezuinigd wordt op de etiketten ;-))))).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is dit een ik-praat-mezelf-in-de-put-blogje, dat ben ik niet van je gewend. Denk dat je bij de opticiën maar een roze monuurtje moet kiezen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. niet aantrekken ,zolang je goed voelt
    ik wordt 60 jaar en voel mij nog jong van hart , en heb een kleinzoon bijna 18 maanden , als hij mij ziet strekt hij zijn handjes om bij mij omdat ik een beetje gek doet ,spelen enzv en van alles leren en dat vind hij zo leuk en voel mij zo jong
    en dat geef mij zo goed gevoel en grijze haren komt er meer en meer
    veel liefs van marcelline

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb een stukje papier op mijn ijskast hangen met een uitspraak van Lauren Bacall: I think your whole life shows in your face and you should be proud of that. Toch? :-)
    Ik vind jouw blog zo heerlijk menselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Och Jeanet, wat is oud. Vroeger vond ik iemand die 50 werd stokoud. Tegenwoordig niet meer. Wel vind ik dat de mensen in de politiek en dergelijke, met veel verantwoording, steeds jonger worden. Dan denk ik weleens is die niet heel jong om dit of dat te doen. Dan moet ik mezelf eraan herinneren, nee jij bent nu gewoon ouder. En tja ouderdom komt met gebreken ook hier en dan zeggen ze moet je mee leren leven, dus we gaan maar door. Nee oud zijn we niet, de duvel is oud, wij zijn gewoon niet zo jong meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heerlijk herkenbaar. Ik ben ook 45 jaar. En kreeg een tijdje terug een leesbril. Een bril had ik al sinds ik 10 was. Maar nog geen leesgedeelte. En ik voelde me OUD !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. We zitten ook in die fase, alleen ben ik 10 jaar ouder, ook grijs, ook molliger, en heb al een jaaaren een dubbelzichtbril. En alles heeft zijn charme, zelfs een leesbril! Het is even wennen, maar realiteit. Je bent maar zo oud als je je voelt :-)
    Alhoewel ik ook voel dat alles achteruit gaat...
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Voor zo'n leuk hoesje zou je gewoon een bril willen! Maar ja, jij had toch ook al een roze bril?!?!?!
    Heerlijke blog en heel veel herkenbaars!
    Groetjes,
    Akkelien
    debreimeisjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ach, at is oud, ik word al snel 67 en ik heb heel veel grijze haren die ik verf. Dat doe ik al ,misschien wel 40 jaar, met henna poedr. En ik ehb veel rimpels en van die putjes in mijn wangen maar ik vind toch dat ik er nog goed uit zie voor mijn leeftijd. En het is je UITSTRALING., die komt natuurlijk van binnenuit .....en dat zit volgens mij wel goed bij jou, nou ja vandaag dan even niet misschien. En die pashokjes ....vreselijk.....

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig geschreven Jeannet. Als ikterug in de tijd ga, herken ik zulke opmerkingen van de kinderen wel. Op de middelbare school waren de leraren ook minstens 80.
    Nu ben ik zelf 61 jaar en zit in een fase van mijn leven, waar ik me prima voel. Niet meer opboksen tegen het lijf, heerlijk. Haren verven, ben je gek, ik niet hoor. Achter de kerels aan hoeft niet meer, de echtgenoot is mee verouderd, dus wat wil je nog meer.
    Nou moet ik wel eerlijk zijn. De laatste 9 jaar, leef ik in cadeau tijd. Negen jaar geleden vandaag, kreeg ik de diagnose borstkanker, heel even heb ik gewankeld. Maar ik ben er nog, zonder borsten dat wel, maar who cares?
    De spiegel heeft voor mij geen geheimen meer, en ja door de hormonen die ik slik, heb ik ook haren op die plaatsen waarvan je denkt, moet dit? Het ziekte proces heeft me gebracht dat ik makkelijker relativeer en dankbaar ben dat ik nog mee draai op deze aardbol.
    Liefs, Dingus

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo herkenbaar! Maar bedenk....zij hebben de jeugd en wij de ervaring en juist die vergaar je pas ...ja juist door ouder te worden. Geniet van elke dag.
    Ik blijf uitzien naar het lezen van je blog, succes.
    Viviane

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jeanet, je ziet er nog steeds prima uit. Alle dingen die jij zo mooi beschrijft horen bij het leven en ouder worden. Gewoon doorgaan. Het gaat om je innerlijk en dat is heel betrokken bij alles wat je doet. De rose bril staat je geweldig! Fijne dag.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Kijk Jeanet...ik ben 49...en als ik morgen zomaar ineens doodga dan zullen vrijwel alle mensen om mij heen zeggen...ahhh...49!!! wat jong nog!
    Dus het is maar net hoe je naar een leeftijd kijkt, én hoe je naar jezelf kijkt en als ik het dan over jou heb..is daar helemaal niks mis mee! ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hahaha, zo herkenbaar! Ik ben ook gestopt met verven, heeft toch geen zin :) Af en toe wat highlights doen wonderen en voor de rest, jammerrrrrrrrrr joh! Ik weeg nog steeds net zo veel als toen we trouwden (en dat na 4 kinderen), ik sport 2 tot 3 keer per week en als dat niet genoeg is dan heeft de buitenwereld pecht! Maar manlief heeft denk ik hetzelfde soort roze bril als jij draagt, want hij vindt met nog steeds prachtig :) (maar gelukkig hoef ik nog geen brillenhoesje ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lieve Jaenet dikke knuffel. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Nu al jaren grijs en een kleinzoon die gek op me is. zie ik de kilo's niet meer 57 en 3 cva's verder ben ik blij met elke dag 😊
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Och Jeanet, prijs je gelukkig met je gezin en de mensen die je dierbaar zijn, er zijn altijd nog ergere dingen. Dit hoort er "gewoon" allemaal bij.
    geniet van de mooie dingen om je heen,en niet te vergeten het mooie zeeland.

    groetjes Willie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Jeanet,
    Zo herkenbaar maar je schrijft het zo grappig.
    Iedereen word ouder, uiterlijk vergaat, maar wat altijd blijft is je innerlijk.
    Dat is het belangrijkst!
    En gezondheid, wat ook niet altijd vanzelfsprekend is.
    Als kind droeg ik een bril en op mijn 14e zei de oogarts dat ik niet meer hoefde, maar zei hij: als je ouder word dan waarschijnlijk wel weer. Nou dat was toen ik 29 was.
    En al voor mijn 40ste kreeg ik leesgedeeltes erin.
    Ach wat maakt het uit.
    Bijna 2 jaar geleden werd ik oma en was toen 44. Even voelde ik me oud.
    Maar ik prijs me gelukkig dat ik het mee mag maken.
    Ik hoop dat jij je over je dipje heen zet en positiviteit zal zien in het ouder worden ondanks de gebreken die erbij komen kijken.

    groetjes, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen