Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 20 februari 2014

Kabeltas

Vanmorgen werd ik met buikpijn wakker. Half slapend, half wakker krijg ik tegen de morgen soms van die rare dromen, en stapelen in mijn hoofd de dingen op die ik allemaal nog moet doen. Gevolgd door de dingen die ik nog wíl doen. Al die dingen door elkaar geven me prompt een buikkramp, dat ik maar snel uit bed ga om in elk geval eens ergens mee te beginnen. Zodat ik aan het eind van de dag misschien eens iets kan afstrepen.

Een van die dingen die ik graag zou willen maken is een dergelijke tas. De combinatie van breien en stof vind ik leuk!

Nice bag ..... have not checked details but could easily be an op shop find with sweater and mens trou or suiting!

Deze tas komt van Felt Sew Good, maar is niet meer beschikbaar in haar Etsy-shop. Je kunt 'm ook zelf proberen te maken!

Het gebreide stuk is een rechte lap met kabels. De lap is vervolgens vervilt. Misschien heb je nog een mooi patronenboek met kabeltruien, gebruik die voor het patroon van de tas. Geen boek? Zoek eens bij Garnstudio met het zoekwoord "Kabels". Deze kabellap is voor het naaien ook nog vervilt. Dat hoeft natuurlijk niet. Hou er rekening mee dat bij vervilten van wol de lap ook krimpt!

Overigens is niet elke wol geschikt om te vilten! Tegenwoordig heb je zoveel prachtige superwash-kwaliteiten - die vervilten niet of nauwelijks bij het wassen. Natuurlijk kun je ook een mooie lap maken zonder te vilten, maak dan wel een voering in je tas tegen het uitzakken.

Het is al een tijd geleden, maar hij hangt nog in onze winkel, ook een kabeltas:


Ook alleen maar een rechte lap. Je vind het patroon hier terug. Zo, en nu beginnen met die lange lijst af te werken - kijken of ik vanavond écht wat wegstrepen kan en er aan de onderkant van de lijst niet te veel is bijgekomen....


10 opmerkingen:

  1. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met een oude wollen kabeltrui uit de 2e hands. Voor een prikkie gekocht en in de machine vervilt. Misschien een tip voor de mensen die het ontzien om zelf kabels te breien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Lupineke, goed idee! Alleen, ik snap wat je bedoelt in je laatste zin maar ken de uitdrukking "het ontzien" niet. Is het Zeeuws, dan moet ik hem als aanschuifzeeuwse ook maar eens leren ;-)

      Verwijderen
    2. Hi hi, hoe vertaal je dat nou ;) Mensen die er tegenop zien, dat is het Nelleke!! (Geen idee trouwens dat dat Zeeuws was!)

      Verwijderen
  2. Jeanet dan moet je heel veel tripjes van 8 uur maken met de trein, dan komt er vast heeeeeel veeeel af ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie tassen Jeanet! Vooral de combinatie van materialen en/of technieken vind ik altijd leuk.
    En Lupineke, laat ik nu vanmorgen afgesproken hebben met mijn schoondochter om naar de kringloopwinkel te gaan! 3x raden wat er op mijn lijstje bijkomt :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou je niet eens beginnen met tijd te verkopen bij elk pakje wol dat buitengaat? Misschien kunnen we dan wat meer projecten realiseren, want aan het tempo dat jij ons ideetjes levert, kunnen we dit niet volgen :-) Prachtige tassen, droom ik ook stiekem van!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat we er allemaal last van hebben we vinden teveel leuk denk ik ,groetjes marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastische tassen en zeker weer een inspiratie bron voor mij.
    Ook ik maak tassen van stof en gebreide wol, zie mijn blog.
    gr. Sandra

    BeantwoordenVerwijderen