Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 4 februari 2014

Eén bol - een sjaal

Je kent dat wel, je komt ergens en je ziet opeens van die hele mooie wol! Je bent plotsklaps verliefd en koopt 1 bol omdat die kleur het hélemaal is, maar je ook niet weet wat je ervan gaat maken. (En wees eerlijk, die "ik-ben-verliefd-op-die-kleur-bolletjes" zijn vaak de duurste!). Denk je dat je de enige bent met zo'n bollen-tic? Welnee! Ondanks dat ik mijn eigen wolwinkeltje heb kom ik elk jaar van de Handwerkbeurs terug met zo'n bol. Om eens uit te proberen, omdat het zo zacht aanvoelt, omdat die kleur zo mooi is, omdat ik dat nog eens voor mijn eigen winkel wil, afijn - ik heb al een hele verzameling o-zo-mooie-bollen die niet in mijn winkel passen, en te klein zijn om iets "echts" van te maken.

Op Ravelry vond ik een mooi idee voor 1 bol (100 gram/420 meter, da's dus een grote bol sokkenwol of iets dergelijks). Deze sjaal is gebreid op nld 5½ (komt niet zo nauw), en er is veelvuldig gebruik gemaakt van de Luie Wijven Steek (met  af en toe een gaatjes-patroon).

Als je je sjaal strak opspant, krijg je een mooi breisel! Prima voor een stola of sjaal, bovenstaande stola werd 55 x 220 cm groot! Niet gek voor één bolletje....


Je kunt het Engelse patroon downloaden via Ravelry (heb je daar nog geen account? Zeker doen!!)
en je kunt daar nog meer dan 750 varianten zien. Opvallend veel bolletjes Noro-garen zitten daar tussen! Dat is dan ook zo'n "daar-werd-ik-verliefd-op-bolletje".

Misschien ben jij juist een heel verstandig type en doe je geen spontane aankopen. Maar vind je wél zo'n sjaal leuk? :-)
Ik heb nog een aantal kleuren Noro Taiyo Sock liggen: (100 gram/420 meter € 18,95 per bol)
Alleen de samenstelling van het garen is al om vrolijk van te worden: 50% katoen, 17 % wol, 16 % zijde, 17|% polyamide). Hier vind je de kleurtjes terug die ik nog heb.

 
  
(ik vind dit het lastigste deel van dit blog, mensen overhalen om bij mij een bolletje te kopen!)

3 opmerkingen:

  1. Mooi! Zo ben ik nu van de Invicta Color een mooie sjaal aan het breien. Zo leuk, al die kleuren van de regenboog! Een groot plezier om mee te breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, tja, die bollentic heb ik ook....er liggen hier al heel wat bollen "op voorraad" omdat ik ze zo leuk vond....maar nog niet de kans hebt gehad om met al die bollen ook iets te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja... ik denk dat elke handwerkende vrouw die tic een klein beetje heeft..... Maar bij mij is het nog erger, want meestal denk ik: ach, wat kan ik met 1 bol? Laat ik er maar 2 nemen.... Waar je dan vervolgens nog niet veel mee kunt..... Maar ooit ben ik van plan om er een project mee te starten, want ik kom ze telkens weer tegen als je een 'wolletje' zoekt.

    Enne Jeannet, niet zo bescheiden........ je hebt gewoon een goede service!! En als je het gevraagde niet in huis hebt ben je daar ook open over! Nee, mij is het best bevallen om een bestelling bij je te doen. (En onze dochter ook.... dat kleine zeepje rook zooooo lekker!! en er zaten lekker veeeel postzegels op de doos!!)

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen