Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 4 september 2013

Traditioneel

Nadat wij deze zomer een visserstrui aan Koning Willem Alexander en Koningin Maxima mochten overhandigen, heb ik vaak de vraag gekregen of hij of zij de trui ooit gaan dragen. Geen flauw idee, ik hoop het natuurlijk wel! We doen in Nederland een beetje krampachtig over traditionele kleding en dat is wel jammer! Want de koningshuizen om ons heen doen daar niet zo moeilijk over - ze zijn er juist trots op, kijk maar:

charles

Prins Charles draagt met verve (en vaak) een tradidionele kilt. Met kniekousen, no problem!
(Volgens mij draagt zijn exemplaar veel fijner dan het strakke rokje van zijn vrouw)

noorwegen

Prins Haakon en Prinses Mette Marit van Noorwegen verschijnen met hun kinderen op feestdagen regelmatig in een traditioneel kostuum.

margareta denemarken

Koningin Margareta van Denemarken in IJslands kostuum

Queen Silvia, Princess Viktoria and Princess Madelen  wearing the Swedish national costume

De Zweedse koningin en haar dochters trekken regelmatig iets anders aan!

In vroeger tijden vonden leden van ons Koningshuis het blijkbaar helemaal niet raar om traditionele kleren aan te trekken, deze foto is van Koningin Wilhelmina in Fries kostuum:

wilhelmina fries

Koningin Juliana heb ik zelfs 2 keer in Zeeuwse klederdracht gevonden:

juliana

in Axelse dracht...

juliana

... en als Bevelandse schone - protestante dracht, dat dan weer wel :-)

De Belgische koningen of koninginnen heb ik niet kunnen ontdekken, maar dat ligt vast gevoelig in talen-gebieden? Of zijn er geen Belgische, Vlaamse of Waalse klederdrachten???

Ook Koningin Beatrix heb ik niet terug kunnen vinden in een traditioneel kostuum (van Nederland dan...!), maar het zou toch geweldig leuk zijn als ons Koningspaar op zijn minst een keer de trui zou dragen.....? 


Voor wie hun voor wil zijn: er zijn weer heel veel breipakketten gemaakt van diverse kleuren en materialen, en ook de kant-en-klare truien zijn er volop in alle maten. Kijk hiervoor ook op Tikkeltje Zeeuws en voor meer foto's van de truien kijk je hier.

5 opmerkingen:

  1. Wat heb je weer veel moeite gedaan om dat allemaal op te zoeken. Leuk om te zien.
    Wat staan jullie toch te stralen op de foto met het koningspaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Jeanet, leuk! Iedereen (weer) trots op zijn / haar traditionele dracht.
    By the way, Prins Charles heeft geen kniekousen aan, maar socks. Durf het daar (in Schotland) ook geen kniekous te noemen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blog, Jeanet! Mijn ouders hebben een Fries kostuum en (volks)dansen én schaatsen (schoonrijden) daarin. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een keer gedacht heb "Goh, dat wil ik ook wel eens aan"....
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt gelijk Jeanet, we zouden er meer trots op moeten zijn! Ook wij Belgen, maar ik denk niet dat er hier een echt Vlaams of Waalse klederdracht bestaat, ik ken het toch niet in elk geval. Hier was het meer streekgebonden denk ik en zijn er misschien in vlaanderen wel 5 soorten , maar dat hebben jullie ook zeker???
    Er bestaat toch ook zeeuws en fries en noem maar op, niet 1 "hollands" kostuum algemeen.
    Grtjes, rita. Geweldig blogje vind ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig blogje, met leuke foto's en die visserstrui zien we van de winter bij de elfstedentocht vast en zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen